Monday, June 9, 2008

Minyak Naik..Apa Kata Mahasiswa??



LEWAT petang 4 Jun lalu, Perdana Menteri Malaysia YAB Dato’ Seri Abdullah Hj. Ahmad Badawi telah membuat kenyataan rasmi berhubung kenaikan harga bahan bakar atau minyak di Putrajaya. Akibatnya, berpusu-pusu rakyat Malaysia menuju ke stesen minyak berhampiran untuk mengisi bahan bakar tersebut bagi ‘kepuasan’ sekadar dua atau tiga hari. Selepas itu, rakyat akan kembali kepanasan apabila membayar harga petrol sebanyak RM2.70 per liter iaitu kenaikan 78 sen seliter. Manakala, harga diesel turut naik sebanyak RM1 per liter.


Sememangnya tidak dinafikan dunia sedang mengalami kenaikan harga petrol. Terkini, tarif harga minyak dunia adalah USD135 setong. Harga semasa dijangka akan terus meningkat lebih USD150 setong pada penghujung 2008 ini. Senario ini adalah tidak dapat dielakkan kerana pemintaan minyak sedunia adalah melebihi tawaran terhadap emas hitam itu. Mengikut statistik yang dikeluarkan oleh OPEC, dunia hanya mampu mengeluarkan minyak sebanyak 85 juta per tong sehari sedangkan keperluan per hari minima adalah 87 juta per tong. Hal ini ditambah dengan spekulasi peak oil theory ataupun teori puncak minyak. Menurut spekulasinyai, minyak seluruh dunia akan habis paling lewat pada 2035 dan di Malaysia pada tahun 2014. Justeru itu, bagi satu jaminan kepada pihak kapitalis mahupun kerajaan pemerintah, maka pemanipulasian pengeluaran minyak akan dilakukan bagi keuntungan jangka panjang. Fenomena tidak menentu harga minyak sedunia secara logiknya akan mempengaruhi harga minyak domestik Malaysia . Alasan inilah juga yang digunakan oleh kerajaan kita dalam melaksanakan penstrukturan semula harga petrol selepas mesyuarat kabinet petang Rabu lalu.






Bagi kita sebagai mahasiswa, kesan kenaikan harga minyak adalah dirasakan oleh kita semua. Sama ada golongan kaya mahupun golongan biasa. Walaupun kita akan mendapat ‘pembiayaan’ daripada JPA dan juga PTPTN setiap semester, tetapi jumlah itu tidak mencukupi kerana harga barang tidak mengira pendapatan seseorang. Kemungkinan besar yuran akan dinaikan pada semester hadapan adalah tidak mustahil dan ini telah dibayangkan oleh Penolong Pendaftar semasa bengkel HEP di Danau pada Mac lalu yang menyatakan bahawa yuran aktiviti JAKSA akan dinaikkan kepada RM 100 daripada RM 80. Jelas bahawa kenaikan harga ‘perkhidmatan’ turut berlaku kepada kita sebagai mahasiswa di UKM dan ini tidak dapat dinafikan lagi. Juga bagi mereka yang memiliki kenderaan sendiri yang perlu mengisi minyak untuk ke sesuatu tempat, jelas isu kenaikan harga minyak akan membuatkan mereka menanggung derita.







Bagi yang menggunakan bas ekspress mahupun bas henti-henti atau bas mini, kenaikan tambang sehingga 100 peratus akan dilakukan selewat-lewatnya minggu ini sepertimana yang dijanjikan oleh kerajaan Oktober lalu kepada Persatuan Pengusaha-Pengusaha Bas Se-Malaysia (PMBOA). Keputusan menaikkan tambang bas itu dicapai oleh 111 syarikat bas yang menganggotai PMBOA seperti terkandung di dalam memorandum yang diserahkan kepada Menteri Pembangunan Usahawan dan Koperasi, Datuk Noh Omar bertarikh 10 April lalu. Sememangnya kenaikan tambang bas akan terus melingkari kita sebagai pengguna utama medium pengangkutan awam tersebut. Di samping kenaikan harga barang makanan di dalam dan luar kampus, pasti akan menambah derita yang telah sedia ada kepada mahasiswa.


Justeru itu, atas kebebasan bercakap yang dilindungi oleh Perkara 10 Perlembagaan kita, maka penulis ingin mencadangkan kepada kerajaan Persekutuan agar mengkaji balik kenaikan harga minyak tersebut. Rebat atau bayaran saguhati RM625 dan RM150 subsidi yang dijanjikan kepada kita selama setahun adalah hanya cukup untuk tiga bulan sahaja serta dilihat tidak dapat menyelesaikan tekanan hidup rakyat Malaysia secara amnya. Selain itu, pengangkutan awam seperti bas dan juga komuter perlu ditingkatkan lagi kualitinya atas penjimatan sebanyak RM 13.7 Bilion itu.

Petronas sebagai badan tidak berkanun yang menjaga hasil perut bumi minyak negara kita juga perlu melaksanakan prinsip ketelusan dalam keuntungan yang diperolehi, agar keuntungan yang dimiliki Malaysia dinikmati semua rakyat jelata. Penulis ingin mencadangkan kepada kerajaan agar mendedahkan akaun Petronas kepada rakyat negara ini dan bukannya diletakkan di bawah Akta Rahsia Rasmi kerana itu hak rakyat jelata untuk mengetahuinya. Hal ini kerana Malaysia merupakan negara pengeksport petrol yang juga akan mendapat keuntungan yang tinggi semasa harga pasaran dunia naik sampai melebihi US130, di mana rakyat Malaysia sepatutnya mendapat manfaat daripada kenaikan harga petrol sedunia. Bagi mengelakkan persepsi negatif pada kerajaan, maka pendedahan akaun Petronas perlu dilaksanakan segera

Selain itu, penulis ingin mencadangkan pihak kerajaan menyediakan kad diskaun pelajar bagi menampung kehidupan mereka yang bergelar mahasiswa. Tambang bas, minyak petrol dan juga harga makanan perlu diberikan harga khas yang rendah kepada mahasiswa atas kapasiti sebagai golongan khas yang memerlukan bantuan. Kad Diskaun ini dapat memberikan satu bantuan kepada mahasiswa dalam menghadapi situasi inflasi yang membimbangkan sekarang.


Bagi jangka masa panjang juga, mahasiswa melihat bahawa isu kebanjiran warga asing perlu diatasi segera. Kekosongan kerja yang ada di pasaran kerja kita wajar diisi oleh graduan kita sendiri dan bukannya warga asing yang banyak berkhidmat di sektor profesional. Bagi sektor buruh pula, pembolotan kerja oleh warga asing juga perlu diatasi untuk kesenangan rakyat yang berpendidikan rendah. Mereka dari hari ke hari agak sukar untuk mendapatkan duit ekoran pekerjaan yang diboloti oleh warga asing. sedangkan pendapatan rakyat tidak berubah dan sukar pula mencari pendapatan ekoran banyak kilang-kilang lebih senang menggunakan pekerja daripada warga asing dan bukan warganegara kita.


Mekanisme lain untuk mengurangkan bebanan dan tanggungan rakyat ekoran kenaikan minyak ini adalah melalui kenaikan gaji minimum RM 900 dan juga elaun kos sara hidup (COLA) RM300 per bulan bagi pekerja swasta. Secara amnya, purata pendapatan per kapita maksima pekerja di Malaysia adalah RM1800 . Namun, adakah ini realiti angka sebenar yang diperoleh oleh semua petani,nelayan, peniaga, peruncit IKS dan lain-lain?? Inilah persoalan yang wajar kita renungi bersama ke arah memastikan rakyat yang miskin mendapat pembelaan sewajarnya. Sekiranya pelaksanaan gaji mimun bagi pekerja swasta tidak dapat dilaksanakan atas alasan inflasi, maka penulis mencadangkan agar gaji daripada Perdana Menteri sehinggalah kepada Ahli Parlimen dipotong separuh daripada hasil gaji penuh mereka. Ini sebagai bukti bahawa pemimpin bersama rakyat jelata dalam menghadapi isu ini. Menurut penyata parlimen yang dikenali sebagai hansard, gaji minimum Perdana Menteri Malaysia kita sekarang adalah sebanyak RM22,826.65 sebulan. Oleh kerana beliau memegang port folio Menteri Kewangan 1, (bekas) Menteri KDN dan ahli Parlimen, gaji minimum terkumpul adalah RM56,753.84 sebulan. Bagi gaji minimum Timbalan Perdana Menteri Malaysia pula, ia adalah sebanyak RM18,168.15 per bulan. Oleh kerana Datuk Seri Najib juga memegang port folio Menteri Pertahanan, maka jumlah gaji minimum terkumpul adalah RM33,075.35 sebulan. Gaji minimum bagi menteri-menteri dalam kabinet Malaysia adalah sebanyak RM14,907.20 sebulan. Manakala gaji minimum semua timbalan menteri dan setiausaha di kementerian masing-masing adalah sebanyak RM10,847.65 sebulan dan RM7,187.40 sebulan. Sementara itu, gaji minimum bagi ahli Dewan Negara dan ahli Dewan Rakyat masing-masing adalah RM6,508.59 sebulan dan RM4,112.79 sebulan. Ini tidak ditambah dengan elaun-elaun seperti elaun perjalanan,elaun penginapan dan juga elaun kehadiran ke Parlimen. Jelas bahawa gaji mereka sebagai pemimpin adalah amat besar dan hendaklah golongan eskplorat ini menyumbangkan sedikit gaji mereka ke kantung dana kebajikan bagi meringankan sedikit bebanan golongan miskin.

Secara hujahnya, kenaikan harga minyak baru-baru ini amat memberikan kesan negatif kepada masyarakat awam. Hal ini memang tidak dinafikan oleh sesiapa sahaja. Alasan bahawa negara Malaysia merupakan negara ke-2 paling rendah harga minyak selepas Brunei di Asia Tenggara sememangnya boleh diterima sebagai fakta. Tetapi jika dibandingkan dengan negara lain yang merupakan negara pengeluar minyak, jelas bahawa Malaysia merupakan negara tercorot dari segi kedudukan harga petrol bagi negara-negara pengeksport. Buktinya harga minyak bagi Venezuela mengikut tukaran Dolar AS kepada Ringgit Malaysia ialah RM 0.16 liter iaitu paling murah di kalangan negara-negara OPEC. Selanjutnya negara seperti, Nigeria RM0.32 seliter , Iran RM 0.35 seliter, Saudi Arabia RM0.38 seliter, Kuwait RM0.67 seliter, Mesir RM1.03 seliter dan UAE RM1.19 seliter. Kerajaan perlu menimbangkan semula keputusan menaikkan harga petrol. Kerajaan seharusnya prihatin ke atas rakyat Malaysia kerana rata-rata mereka membelanjakan hampir 25% pendapatan mereka ke atas pengangkutan. Oleh itu, keputusan menaikkan harga minyak perlu dilakukan secara ‘win-win situation’ agar rakyat kembali ‘ceria’ apabila bangkit dari lamunan tidur, dan tidak terkecuali juga bagi mahasiswa.





ISLAM UNTUK SEMUA

2 comments:

Fortress said...
This comment has been removed by the author.
Hisyamuddin Che Ali said...

Memang membebankanubudi

 

© 2009 Fresh Template. Powered by Blogger.

Fresh Template by NdyTeeN